Örnek Kodlama Formu

1. PROGRAM TÜRLERİ

1.1. Çizgi filmler, televizyon dizileri, sinema filmleri

Soru 1.1.1: Program küçük çocuklara yönelik komik bir çizgi film, çocuk aktivite veya çocuk yarışma programı mı?

Pepe, Tom ve Jerry, Canım Kardeşim gibi çizgi filmler, Çocuktan Al Haberi, Rüzgar Gülü gibi çocuk aktivite veya çocuk yarışma programları

Soru 1.1.2: Program daha büyük çocuklara ve/veya yetişkinlere yönelik bir çizgi film veya animasyon mu?

Küçük çocuklara yönelik çizgi filmlerin dışındaki tüm yapımlar bu kategoriye girmektedir. Büyük çocuklara yönelik yapımlara örnek: Aslan Kral, Buz Devri, Kayıp Balık, Troller gibi çizgi film ve animasyonlar
Yetişkinlere yönelik yapımlara örnek: Simpsons, South Park, Family Guy, Bob’s Burgers

Soru 1.1.3: Program bir sinema filmi ya da televizyon dizisi mi?

Sinema ve dizi filmlerin yanı sıra Komedi Dükkanı, Arkadaşım Hoşgeldin, Güldür Güldür, Çok Güzel Hareketler Bunlar gibi drama öğeleri içeren eğlence programlarını da bu başlık altında değerlendiriniz.

1.2. Diğer Programlar

Soru 1.2.1: Program türü aşağıda sayılanlardan biri mi?
1- Talk-show (Beyaz Show)
2- Reality-show (Müge Anlı ile Tatlı Sert, Kaybolan Çiçekler)
3- Şans/Beceri/Direnç yarışması (Ben Bilmem Eşim Bilir, Yetenek Sizsiniz, Survivor)
4- Yorum/Tartışma (Tarafsız Bölge, Başkent Kulisi, Ne Oluyor?, İskele Sancak, Teke Tek)
5- Magazin (Söylemezsem Olmaz, Duymayan Kalmasın, Pazar Sürprizi)
6- Kuşak Programları (Dr. Feridun Show, Zahide Yetiş'le ve İzdivaç Programları)
7- Haber Programları
8- Haber Bültenleri

Soru 1.2.2: Program bir belgesel, belgesel-drama ya da haber programı mı?

Haber bültenleri dışındaki haber programları, Ömür Dediğin, Anadolu'nun Mirası gibi belgeseller, Kanıt gibi belgesel-dramalar.

Soru 1.2.3: Program bir kültür-sanat programı, bilgi-kültür yarışması, dini program, müzik programı, hobi, gezi, eğitim, sağlık yada sektör tanıtım programı mı?

Gece-Gündüz, Sanat Takibi gibi kültür sanat programları, Kim Milyoner Olmak İster, Kelime Oyunu gibi sadece bilgi ve kültür ölçen yarışmalar, Nihat Hatipoğlu İle Dosta Doğru, Kur’an Öğreniyorum gibi dini programlar, Fasl-ı Anadolu, Bezm-i Alaturka ve konser yayınları gibi müzik programları, Evim Şahane, Güle Güle oturun gibi dekorasyon programları, Arda’nın Mutfağı, Lezzet Durakları gibi yemek programları, Özlem Tunca ile Dünyayı Geziyorum, Ayhan Sicimoğlu ile Renkler gibi gezi programları, Reel Sektör, Airport gibi sektör programları.

2. ŞİDDET

2.1. Talk-show, reality-show, yarışma, tartışma programı, magazin programı

Soru 2.1.1: Programa katılanlar birbirlerine ya da programın sunucusuna karşı kaba kuvvet kullanıyor ya da birbirlerini tehdit ediyorlar mı?

Soru 2.1.2: Stüdyodaki izleyiciler, bu durumu onaylıyor ya da kışkırtıyor mu?

Soru 2.1.3: Sunucu, bu durumu onaylamadığını derhal ve açıkça gösteriyor mu?

Evet'i işaretleyebilmeniz için sunucu, şiddet ya da şiddet tehdidinin tekrar edildiği her durumda, bu durumu onaylamadığını göstermelidir.

Soru 2.1.4: Programın konukları alay konusu ediliyor, küçük düşürülüyor, sözlü saldırıya uğruyor ya da utandırılıyor mu?

Soru 2.1.5: Stüdyodaki izleyiciler, bu durumu onaylıyor ya da kışkırtıyor mu?

Soru 2.1.6: Sunucu, bu durumu onaylamadığını derhal ve açıkça gösteriyor mu?

Evet'i işaretleyebilmeniz için sunucu, alay ve küçük düşürmenin tekrar edildiği her durumda, bu durumu onaylamadığını göstermelidir.

Soru 2.1.7: Program içinde önceden kaydedilmiş görüntüler (VTR) yer alıyor mu?

Önemli! Değerlendirilen bazı programlar stüdyoda/izleyici önünde/ sunucu eşliğinde gerçekleşmemiş olabilir ya da programın tamamı veya büyük bir kısmı VTR’lerden oluşabilir. Böyle durumlarda da bu soruya evet deyiniz.

2.2. Şiddet Türleri

Soru 2.2.1: Programda şiddet unsurları veya şiddet görüntüleri var mı?

Kaba kuvvet, dayak, dövüş, işkence, ateşli, kesici silahlar ya da darp aletleriyle uygulanan şiddet gibi her türlü şiddet eylemini bu başlık altında değerlendiriniz ( bıçaklama, silahlı saldırı, savaş sahnesi vb.)

2.3. Şiddetin eyleme geçirilebilirliği

Soru 2.3.1: Programda yer alan şiddet eylemleri gerçek yaşamda da görülebilir nitelikte mi?

Gerçek yaşamda görülebilir nitelikte olmayan şiddet eylemi örnekleri: Yıldız Savaşları'ndaki lazer savaşları, fantastik yaratıkların saldırıları.

2.4. Abartılı şiddet

Soru 2.4.1: Programda yer alan şiddet, abartılı ve dehşet verici nitelikte mi?

Abartılı şiddet, izleyiciyi dehşete düşürücü nitelikte acı verdiği açık olan kasıtlı şiddet eylemlerini ifade eder. Bu tür şiddet eylemlerinde, saldırganın ana amacının acı çektirmek olduğu açıktır.

Soru 2.4.2: Şiddetin etkisi, görüntü, müzik ve ses efektleriyle arttırılıyor mu?

Soru 2.4.3: Şiddet, ayrıntılı bir biçimde ya da uzatılarak mı gösteriliyor?

2.5. Yaralanmalar

Soru 2.5.1: Yaralanma görüntüleri var mı?

Bu kisimda şiddet eylemini değil, sadece yaralanma görüntülerini değerlendirin.
Sıyrık, yara bandı, hafif kesikler, hafif morarmalar bu başlık altında değerlendirilmez.

Soru 2.5.2: Ağır yaralanma görüntüleri var mı?

Örnek: Kan fışkırması, boğaz kesilmesi, parçalanmış kol, bacak görüntüleri ve ağır bir şekilde dövülmüş insanlar.

2.6. Şiddet içeren cinsel eylemler

Soru 2.6.1: Cinsel taciz ya da cinsel aşağılama var mı?

“Evet” i işaretlemeniz için fiziksel ve duygusal anlamda bir şiddet unsurunun varlığı gerekir. Taciz edenin maksadı cinsel istismar olmalıdır. Güldürülerde, durum komedilerinde ve komedi filmlerindeki şaka yollu imalar, sataşmalar, dolaylı cinsel ifadeler bu kapsamda değerlendirilmez.

Soru 2.6.2: Tecavüz girişimi ya da tecavüz var mı?

Tecavüz girişimine “evet” diyebilmek için girişim eylem olarak gösteriliyor olmalıdır.

2.7. Şiddetin Meşrulaştırılması

Soru 2.7.1: Şiddet eylemi meşrulaştırılıyor mu?

“Şiddet” türlerinin varlığını ölçen diğer sorulara “hayır” dediyseniz bu soruya da “Hayır” demelisiniz. Adalet, namus, eşitlik vb. toplumsal değerler adına ya da herhangi bir otorite adına -örneğin güvenlik güçlerince gerçekleştirilen- şiddet eylemi meşrulaştırılıyor, cezasız kalıyor ya da özendiriliyorsa “evet”i işaretleyin.

2.8. Komedi

Soru 2.8.1: İzlediğiniz program güldürü ya da komedi mi?

3. KORKU

3.1. Korkutucu Durumlar

Soru 3.1.1: Programda korku unsurları veya korkutmaya yönelik görüntüler var mı?

Fantastik korkunç yaratıklar, cin, şeytan, korkunç cadı veya “öteki dünya”ya ait imgeler, korkutucu hayvanlar, dönüşüm geçirip korkutucu bir yaratık haline gelen insan, hayvan ya da bitki görüntüsü, insan ya da hayvanların açıkça zarar gördüğü doğal afetler veya kazalara ilişkin korkutucu sahneler, idam sahnesi v.b.

3.2. Korkmuş insanların görüntüleri

Soru 3.2.1: Bir kazadan, doğal afetten ya da insan, hayvan veya canavarların gerçekleştırdığı şiddet eylemlerinden dolayı aşırı korkmuş, paniğe kapılmış insanlar var mı?

Aşırı korkmuş terimi sunları içerir: Aşırı bir panik, terleme, titreme, şok, yuvalarından fırlamış gözler, nutku tutulma, bağırma veya ağlama gibi açık bir şekilde korku belirtileri gösteren insanlar

Soru 3.2.2: Bu insanlara anında ve her seferinde yardım ediliyor ya da korkutucu durumla kendileri başa çıkabiliyorlar mı?

Müdahale veya çözüm aynı bölümde değil de yapımın izleyen bölümde yer alıyorsa bu sorunun yanıtı "Hayır" olmalıdır.

3.3. Diğer korkutucu unsurlar

Soru 3.3.1: Korkutucu müzik ya da ses efektleri kullanılıyor mu?

Soru 3.3.2: Ceset görüntüsü var mı?

Bu soruya evet diyebilmek için cesedin ekranda net olarak gösterilmiş olması gerekmektedir.

Soru 3.3.3: Bozulmuş, parçalanmiş, şişmiş, yanmiş ve benzer durumda bir ceset görüntüsü var mı?

Soru 3.3.4: Programda dehşet verici sahneler var mı?

Dehşet sahnelerine doğal afetler, doğaüstü güçler, yaratıklar, canavarlar ya da bildik canlılar (insan ya da hayvan) neden olabilir. Cevabın “evet” olması için sebep olunan dehşetin ekranda açıkça gösterilmiş olması gerekmektedir. Dehşet anı açıkça gösterilmemiş olmakla birlikte dehşet anı sonrası görülen izler dehşet yaratacak (korkutucu) şekilde verilmişse cevap yine evet olacaktır.

3.4. Yaşadığımız, bildik çevre ve mekanlar

Soru 3.4.1: Korkutucu sahneler çocukların gerçek yaşamdan bildikleri türde mekanlarda mı geçiyor?

“Korku” türlerinin varlığını ölçen diğer sorulara “hayır” dediyseniz bu soruya da “Hayır” demelisiniz.

4. CİNSELLİK

4.1. Cinsel eylemler ve cinsel içerikli dil

Soru 4.1.1: Programda cinsel içerikli dil kullanılıyor mu?

Örnek: Cinsel eylemi anlatan konuşmalar, cinsel aşağılamalar, kaba cinsel şakalar ve benzeri ifadeler.

Soru 4.1.2: Programda bu tarz bir dil kullanımı yaygın mı?

Yaygınlıkla kastedilen program boyunca tekrarlanmasıdır.

Soru 4.1.3: Cinsel eylemler gösteriliyor mu?

Örnek: uzun süreli ve yakın plan öpüşme sahneleri ve/veya sevişme sahneleri

Soru 4.1.4: Bu eylemler programda yaygın mı?

Yaygınlıkla kastedilen program boyunca tekrarlanmasıdır.

Soru 4.1.5: Bu eylemler, cinsel uyarılma yaratacak biçimde mi gösteriliyor?

Örnek: Tahrik edici tarzda, yakın plan, ayrıntılı çekimlerle çıplak bedenin, sevişme sahnelerinin gösterilmesi. Görüntülerde amaç cinselliğin tahrik etmeye yönelik olarak sergilenmesidir.

5. OLUMSUZ ÖRNEK OLUŞTURABİLECEK DAVRANIŞLAR

5.1. Ayrımcılık

Soru 5.1.1: Programda ayrımcı ifadeler ya da davranışlar var mı?

Ayrımcılık terimi ırk, din, renk, milliyet, cinsiyet ve etnik özellikler ya da engellilik gibi nedenlerle herhangi bir kişi ya da grubun aşağılanmasını ya da dışlanmasını ifade eder.

Soru 5.1.2: Ayrımcılık programda açıkça kınanıyor mu?

Bu soruya “evet” diyebilmek için programda ayrımcılığın kötü ve kabul edilemez olduğunun açıkça ve sözlü olarak ifade edilmiş olması gerekir. Ayrımcılık eleştirisi açıkça ve sözlü olarak ifade edilmiş ise “evet”i; edilmemiş ise “hayır”ı işaretleyiniz..

Soru 5.1.3: Ayrımcılık bir komedide yer alıyor ya da komik bir kahraman tarafından mı yapılıyor?

5.2. Madde kullanımı ve aşırı alkol tüketimi

Soru 5.2.1: Madde kullanımı ya da aşırı alkol tüketimi var mı?

Madde kullanımının programda yalnızca bir kez gösterilmesi durumunda bile bu sorunun yanıtı evet olmalıdır. Ancak madde kullanımının olmadığı durumlarda alkolün "aşırı tüketimi"ne "evet" diyebilmek için, programda yer alan bir kişinin (ya da kişilerin) söz konusu ürünü program boyunca yaygın biçimde tüketmesi ve buna bağlı olarak kendisine ve çevresine zarar verici davranışlar içinde olması gerekir.

Soru 5.2.2: Bu durum olumlu ve özendirici bir şekilde mi sunuluyor?

Soru 5.2.3: Bu maddelerin kullanımına karşı bir mücadele, yaptırım ya da zararlarını ortaya koyan açık bir uyarı var mı?

Mücadele, yaptırım ya da açık uyarı herhangi bir otorite tarafından yapılabileceği gibi bir arkadaş veya aile ferdi tarafından da gerçekleştirilebilir.

5.3. Suç ya da yasalara aykırı eylemler

Soru 5.3.1: Programda yasalara aykırı eylemler var mı?

Bu soruya ancak programın ana konusu yasalara aykırı eylemler ise veya içerik bu tür eylemler etrafında şekilleniyorsa evet deyin. Programın ana konusu yasa dışı eylemler olmadığı durumlarda bu soruya evet diyebilmek için eylemin ağır bir eylem olması gerekir.

Soru 5.3.2: Bu eylemler özendirici bir biçimde sunuluyor ya da, eylemi yapan kahramanlaştırılıyor mu?

Soru 5.3.3: Bu eylemler açıkça eleştiriliyor, kınanıyor veya bu eylemlerle mücadele ediliyor mu?

Eleştiri, kınama ya da mücadele herhangi bir otorite tarafından yapılabileceği gibi bir arkadaş veya aile ferdi tarafından da gerçekleştirilebilir.

5.4. Kaba ve kötü konuşmalar

Soru 5.4.1: Argo, küfür, lanet okuma gibi kaba ve kötü konuşmalar var mı?

Bu tür bir dil kullanımının bir -iki kez olması durumunda- eğer ağır bir küfür söz konusu değilse- “hayır”ı işaretleyin. Ancak, bu tür dil kullanımı program boyunca ve yaygın biçimde sürdürülüyorsa “evet”i işaretleyin.